Pages

1.4.12

Bishop's Opening

       Hari ini saya nak kongsikan satu opening yang sangat sharp dengan anda. Pengetahuan tentang opening ini saya cedok bulat-bulat daripada web ini http://www.rci.rutgers.edu/~goeller/urusov/bishops/index.html. Apa yang saya buat hanyalah menterjemahkan semula kandungan sumber-sumber tersebut ke dalam Bahasa Malaysia supaya adik-adik dapat memahaminya. Selain itu saya juga menokok tambah kandungan web tersebut dengan merujuk kepada beberapa buah buku rujukan dan beberapa buah web. Saya juga merekodkan semula gerakan dalam Game Viewer bagi memudahkan anda semua review permainan-permainan tersebut.

       Bishop's Opening  (1.e4 e5 2.Bc4) merupakan salah satu daripada opening lines yang mula-mula direkodkan dan pernah dimainkan oleh Greco, walaupun dia dan pemain sezamannya lebih menyukai King's Gambit (1.e4 e5 2.f4). Philidor merupakan pemain yang mula-mula menganalisis  Bishop's Opening secara meluas pada akhir kurun ke-18. Dia lebih menyukai 2.Bc4 berbanding 2.Nf3 kerana ia memberikan ruang kepada pawn untuk ke f4 bagi memperolehi space advantage  dan menguasai center dengan pawn. Pada kurun ke-19, Howard Staunton telah mengkaji  dan bermain beberapa permainan dengan line ini  sama ada sebagai White atau Black (terutamanya dalam pertarungannya dengan Cochrane pada tahun 1842). Tetapi tak sampai pun pada pertengahan kurun, dengan pendekatan yang romantik terhadap opening ini, yang dimainkan untuk memperolehi time dan space , telah mendapat populariti disebabkan oleh kejayaan Adolph Anderssen dan lain-lainnya. Oleh sebab Anderssen yang telah memacu jalan kepada pendekatan yang menarik terhadap line ini, jadi permianannya menjadi ciri utama dalam dalam web ini dan akan diannotated sepenuhnya.

       Pada ketika ini, Bishop's Opening pernah dimainkan oleh Bent Larsen dan John Nunn, dan lebih terkini oleh Vishwanathan Anand, Anatoly Karpov, dan Garry Kasparov. Walaubagaimanapun kesemua pemain ini secara umumnya lebih menyukai line yang agak perlahan dan kurang maneuver iaitu 1.e4 e5 2.Bc4 Nf6 3.d3 yang seringkali mirip kepada  closed lines bagi Ruy Lopez.

Jadi, inilah yang dikatakan Bishop's Opening.



Hari ini kita nak tengok pilihan gerakan kedua yang jarang dimainkan bagi Black. Selepas 1.e4 e5 2.Bc4 . . .Black ada;


A1) 2....Be7    A4) 2....Qg5    A7) 2....c6
A2) 2....Ne7    A5) 2....g6      A8) 2....b6
A3) 2....b5      A6) 2....Qe7    A9) 2....Qh4
Tidak seperti gerakan 2.Nf3 bagi White, yang mana ia menyerang e-pawn Black yang menghadkan pilihan gerakan bagi Black, Bishop's Opening membuka ruang yang luas bagi Black untuk membuat pilihan gerakan . Namun, tiada satu pun gerakan kedua bagi Black di atas yang terbaik. Tetapi kalau anda bermain sebagai White, lebih baik anda ambil tahu cara untuk membalas gerakan-gerakan di atas. Mana tahu kadang-kadang mungkin anda akan bertemu dengan pemain yang menggunakan gerakan-gerakan di atas sebagai gerakan kedua terutamanya ketika bermain blitz game.

Sila klik pada gerakan-gerakan di atas untuk melihat cara White membalas gerakan. Jadi untuk;

A1) 2....Be7    White ada 3.Qh5 yang memberikan White 1 pawn percuma.

A2) 2....Ne7   Black cenderung untuk hilang 1 minor piece. Lihat game penuh di sini.

A3) 2....b5      Selepas 3.Bxb5 Black ada A3a) 3....f5 dan A3b) 3....c6.

       A3a) 3....f5


Lihat game MacDonnell--Labourdonnais, London 1834.
Lihat game Mongredien--Anderssen, London 1851.

      A3b) 3....c6       Selepas 3...c6 White ada A3b1) 4. Bc4 dan A3b2) 4. Be2

             A3b1) 4. Bc4


Jelas permainan kedua-dua pihak boleh dibaiki tetapi White telah beroleh advantage melalui opening.

             A3b2) 4. Be2


Lihat game Jendrossek--Zuechner, Correspondence 1990.

A4) 2....Qg5

A5) 2....g6

A6) 2....Qe7

 A7) 2....c6

A8) 2....b6  

A9) 2....Qh4




No comments:

Post a Comment